Fandom

Ikariam Sverige

Resurser

61sidor på
denna wiki
Add New Page
Diskutera0 Share
Innehållet på den här sidan hämtas från respektive dokument, ändra alltså inte här

Resurser är vad som får dina kolonier att utvecklas (förutom forksning). Det finns 6 typer av resurser: guld, trä, vin, marmor, Kristall,kristall och svavel.

Guld

Guld är egentligen ingen resurs som så men ändå någonting du behöver för att lyckas i spelet. Varje invånare du har som inte arbetar ger dig 4 guld i timmen och varje forskare kostar dig 8 guld i timmen.

Guld används till att köpa saker på marknaden, betala dina trupper samt köpa handelsskepp för.

Trä

Scr wood.png
Trä är den primära resursen i spelet. Det används för att bygga byggnader, träna trupper och bygga skepp. För att samla trä så växlar du till Ö-kartan där du hittar den här symbolen. När du klickar på den så kommer du till det gemensamma sågverket, här kan du styra din stads produktion av trä. Genom att dra i skjutreglaget så kan du påverka trä- och guldproduktionen i staden. För varje invånare som arbetar här så kommer du samla 1 trä i timmen. Dock så får du 4 guld i timmen för varje invånare men inget guld av arbetare.

Icon wood.gif När du är inloggad på Ikariam så kommer du se den här symbolen i toppmenyn. Den representerar hur mycket trä du har i din stad för tillfället.

För mer information om träproduktion så kan du besöka Sågverket

Vin

Vin, framställda från druvor som skördats på en vingård, är en viktig lyxvara för att höja din stads tillfredsställelse. Vin serveras till din befolkning på Tavernan, vilket gör dina innvånare lyckligare. Det används också i utbildningen av kockar och i utvidgningen av Palats och Guvernörsresidens

Användning

  • Vin kan serveras i Tavernan för att höja stadens glädje. Nivån på Tavernan avgör hur mycket vin som kan serveras varje timme och därför värdet av bonusen.
  • Vin används i utbildningen av Kockar.

Marmor

Marmor är en lyxvara som är grundläggande för utbyggnaden av byggnader. Medan det ursprungliga byggnader i en stad, till exempel Rådhuset, bara kräva virke i början, nästan alla byggnader småningom behöver marmor att expandera. Detta gör marmor en av de mest grundläggande lyxvaror, faktum är att många anser vara en stor fördel att börja på en marmor ö, inte bara att ge snabb expansion av staden, utan för att det lätt kan säljas till andra spelare. Den tillverkas i stenbrottet, och tempel som ökar marmor produktionen är Gaias Tempel.

Användning

Kristall

Kristall är en lyxresurs som utvinns ur Kristallgruvan som finns på vissa öar. Den används bla. för::

Svavel

Används för att bygga militära saker som krigsskepp, soldater och maskiner. Behövs även för utbyggnad av Guvernörsresidenset och Palatset nivå 3+.

Utvinns ur Svavelgropen som finns på vissa öar.

Slumpartad wiki